tisdag 29 januari 2013

The Color Run


Kan du tänka dig att gå/jogga en 5 km lång bana medan människor slänger pigment på dig? Det kunde inte jag heller, i alla fall inte innan jag såg dessa bilderna. Nu kan jag inte förstå varför vi inte har något liknande i Sverige.

The color run” med slogan ”5 kilometers of colour madness” är ett evenemang som i år kommer att arrangeras i över 100 städer i fem olika länder. Det är egentligen inte någon tävling, eftersom man inte springer på tid. Istället handlar det om glädje, helt enkelt en dag att umgås med familj och vänner. Det enda kravet som finns är att man ska ha på sig en vit tröja och vara beredd att täckas av färgstarka pigment. Undertiden man springer eller går kastas pigment på deltagarna, olika färger för olika delar av banan – 1km är gul, 2km är blå, 3km är grön, 4km är cerise och 5km målgången är en explosion av färger. 

Jag kan inte tänka mig något evenemang som kan skapa så mycket färgglädje som detta. I Europa kommer evenemanget genomföras på flera platser i Tyskland och Portugal. Men jag hoppas ”The color run” kunde ta sig ända hit till Sverige. För att spendera en dag med att kasta färg, motionera och vara ute i friska luften, låter som en perfekt dag för mig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar