söndag 9 december 2012

Kaffekoppsljus

Jag älskar levande ljus och under vintermånaderna tänds det en hel del sådana hemma hos mig. En sak som har blivit något av en tradition de senaste åren, är att jag har fått hemmastöpta ljus av min mamma. De är jättefina och jag brukar spara dem till speciella tillfällen, allra gladast är jag över en fantastiskt fint adventsljuskrans som nu står och pryder mitt köksbord. För även om jag kan gå ut och köpa alla mina ljus i affären, så är det inta alls det samma som hemmagjorda.

Skulle man vilja göra sina egna ljus men tycker att det är för krabbigt att stöpa ljus, så kan du istället gjuta dem. Detta är både enkelt och roligt att göra, men tänk på att smälta stearinet eller gjutmassan i ett vattenbad och inte direkt i kastrullen. Sen kan välja att färgsätta ljusen precis som du vill, innan du häller över stearinet i någon typ av form eller behållare. Här är det bara din fantasi som sätter gränserna, men tänk på att behållaren ska tåla värmen. En av mina egna favoriter är kaffekoppsljusen nedanför, de är så söta. Udda kaffe koppar kostar nästan ingenting i secondhandaffärer och skulle du välja att inte behålla dem själv. Så är det perfekta att ge bort som julklappar eller gå bort presenter.
Gjutmassa, vekar och färger hittar du hos oss i butiken.

Foto: Martha Stewart living

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar