söndag 2 oktober 2011

Bygga sänggavel.

När jag flyttade till min lägenhet hade jag svårt att hitta en sänggavel som passade till mina övriga möbler speciellt när det gällde träslag. Jag har en del ärvda 50-tals möbler som är teakfärgade, så det var viktigt att de fick styra. Därför bestämde jag mig för att bygga en egen sänggavel istället. Något som blev mycket billigare och faktiskt inte var så krångligt att göra, För mig var det viktigt att den skulle vara strukturerad och ha en liten retro känsla över sig. Så efter lite gnuggande av geniknölarna så bestämde vi att den skulle byggas på detta sättet.
Vi kapade 8mm och 4mm stavar av ekslitskikt* till samma bredd. Sedan setlimmade jag fast dem i ett oregelbundet mönster på en 1,6x1m stor mdf skiva. Även upphängningsanordningen gjordes av mdf, vi såg till att skivan fick distans från väggen för att ge den ett mer gediget uttryck. Sedan kläddes sidorna av en 5cm bred eklist för att dölja skivan under och behandlade allt med en teakfärgad oljelack, för att ge rätt ton och djup till träet. Till sist monterades den direkt på väggen ca 12cm upp från golvet.
Jag själv blev jättenöjd. Vad tycker ni?

Foto: Ida Olsson

*Ekslitskikt = Är tunna ekstavar som används när man lägger stavparkettgolv. Finns hos välsorterade golvfirmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar